Тема уроку. Електролітична дисоціація кислот, основ, солей у водних розчинах.
Тема уроку. Електролітична дисоціація кислот, основ, солей у водних розчинах.
Цілі уроку: поглибити знання учнів про електролітичну дисоціацію на прикладі розчинів кислот, основ і солей; формувати навички складання рівнянь дисоціації на прикладі розчинних кислот, основ, солей; уточнити визначення кислот, основ і солей у світлі теорії електролітичної дисоціації.
Тип уроку: засвоєння вмінь і навичок.
Форми роботи: розповідь учителя, лабораторна робота, самостійна робота.
Обладнання: таблиця розчинності, схема дисоціації хлоридної кислоти й натрій хлориду, набір хімічних реактивів для лабораторних дослідів.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Актуалізація опорних знань
Двоє учнів біля дошки пояснюють дисоціацію на прикладі НСl і NaCl за схемами.
Фронтальне опитування
- Що таке електролітична дисоціація?
- Наведіть основні положення теорії електролітичної дисоціації.
- Сполуки яких класів належать до електролітів?
- Який тип зв'язку характерний для електролітів? Наведіть приклади.
- Який тим зв'язку характерний для нееелектролітів?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Інструктаж з техніки безпеки.
Лабораторний дослід № 1. Визначення йонів Н і ОН у розчинах.
Дослід № 1
Перед вами дві пробірки, імовірно, у них містяться НСl і КОН. Як дослідним шляхом визначити, у якій із них міститься луг, а в якій — кислота?
Використаємо фенолфталеїн і лакмус. Приклеюємо етикетки на склянки.
Дослід № 2
Досліджуємо розчини імовірних кислот і лугів універсальним індикаторним папірцем.
Індикатор визначає наявність йонів Н І ОН у розчинах.
Фенолфталеїн — тільки йони ОН.
Лакмус стає червоним за наявності йонів Н і синім — за наявності йонів ОН.
Висновок: у розчинах кислот міститься Н, у розчинах лугів — ОН.
Доведемо це, записавши рівняння дисоціації:
НСl Н+ + Сl-
КОН Н+ + ОН-
- Поглиблення знань про кислоти, основи й солі.
Отримані результати дозволяють уточнити визначення кислот основ і солей.
Кислоти — це електроліти, у результаті дисоціації яких у розчинах утворюється лише один вид катіонів — йони Гідрогену Н
HNO3 H+ + OH-
HBr H+ +Br-
Якщо до складу кислоти входить кілька атомів Гідрогену, дисоціація протікає східчасто:
H2SO4 H+ +HSO4- 2H+ + SO42-
Разом записуємо на дошці рівняння дисоціації речовин:
HІ, Н2SO3, H3РO4
Для сильних кислот значок “- “ у рівнянні дисоціації вказує на те, що в розчині вони повністю дисоціюють на йони.
Для середніх і слабких кислот значок “- “ указує на оборотність процесу, у розчині одночасно міститимуться йони й молекули, які не продисоціювали.
Основи — це електроліти, у результаті дисоціації яких у розчині утворуюється лише один вид аніонів — йони ОН .
NаOН Nа+ + OН-
Якщо до складу основи входять дві й більше гідроксигрупи дисоціація протікає сходночасно:
Са(ОН)2 СаОН+ + ОН- Са2+ + 2ОН-
Разом записуємо на дошці рівняння дисоціації речовини:
RbOH, Ва(ОН)2
Для запису рівнянь дисоціації лугів використовують значок “ “. для запису рівнянь дисоціації інших основ — значок “ “.
Солі — це електроліти, у результаті дисоціації яких у розчині утворюються катіони металів і аніони кислотних залишків.
Солі належать до сильних електролітів, дисоціюють на йони повністю протягом однієї стадії.
NaNO3 Na+ + NO3-
Na2SO4 Na+ + SO42-
Al2(SO4 )3 2Al3+ + 3SO42-
Самостійно (або по ланцюжку біля дошки) учні записують рівняння дисоціації таких речовин: MgCl2 , К3РО4, Na2CO3, СuSO4, Аl(NO3)3, КBr, NH4NO3
V.Самостійна робота за варіантами.
Напишіть рівняння дисоціації запропонованих речовин.
Варіант І
Na2SiO3, HNO3, LiOH, Ca(OH)2, KOH
Варіант ІІ
ZnCl2, HNO3, MgSO4, Ba(OH)2, AlCl3 , Ba(NO3)2
- Підбиття підсумків уроку
Взаємоперевірка самостійної роботи, коригування навичок складання рівнянь дисоціації, виставлення оцінок.
- Домашне завдання
Опрацювати матеріал параграфа 10, відповісти на запитання до нього, виконати вправи 2, 3 стр. 62
Творче завдання. Написати рівняння дисоціації таких речовин: КНСО3, Са(ОН)Сl.
|