Пятница, 2024-03-29, 1:58 AMПриветствую Вас Гость | RSS
Изотова Галина Владимировна
Разделы сайта
Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 15
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Тема уроку: ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ ОСНОВ (8 клас І семестр)


Тема: ХІМІЧНІ  ВЛАСТИВОСТІ  ОСНОВ

      Мета: сформувати знання про хімічні властивості основ: лугів і нерозчинних у воді; розвивати уміння проводити хімічний експеримент, спостережливість; формувати світоглядну та здоров’язберігаючу компетенцію.

     Обладнання та матеріали: таблиці: «Розчинність кислот, основ, солей у воді», «Правила техніки безпеки під час роботи з лугами», тестові завдання для самоконтролю знань за темою «Основи», зошити для практичних і лабораторних робіт.

     На столах в учнів набори реактивів:

індикатори: лакмус, метилоранж, фенолфталеїн, універсальний;

розчини лугів: натрій гідроксид;

розчини кислот: хлоридна, сульфатна;

розчин купрум (ІІ) сульфату;

лікарський препарат «Маалокс» (суспензія).

Обладнання: штатив з пробірками, пробіркотримач, спиртівка, сірники.

     Тип уроку: урок формування знань, вмінь, навичок.

ХІД  УРОКУ

     І. Організаційний момент

     Привітання, створення позитивного емоційного настрою, налаштування на активну діяльність.

     Застосовую інтерактивний прийом «Я вітаю». «Я вітаю тих, хто…», додаючи фрази: «…хоче працювати; у доброму гуморі; хотів би дізнатись про щось нове» тощо. Після кожної фрази учні, які вважають, що фраза стосується їх, піднімаються. Всі їм аплодують.

     Перевірка виконання домашнього завдання; з’ясування, які завдання викликали в учнів найбільше труднощів.

     ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Бліц-опитування
  • Дайте визначення основам? (атоми металу і гідроксильні групи)
  • Чим зумовлена кількість гідроксильних груп у складі основ? (валентністю елемента металу)
  • Як поділяють основи щодо розчинності у воді? (луги і нерозчинні у воді)
  • Чим відрізняються луги від нерозчинних основ за фізіологічною дією? (їдкі речовини)
  1. Експрес – контроль

Виконання двоваріантних тестових завдань Перевірка здійснюється методом «Самоконтролю», за даним ключем.

Ключ до перевірки відповідей (проектується на екран):

 І варіант – 1-б, 2-а, 3-в, 4-б, 5-в, 6-а, 7-в;

ІІ варіант – 1-б, 2-а, 3-б, 4-в, 5-б, 6-в, 7-в.

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

     Ситуація. Наталка разом з мамою вирішили зробити генеральне прибирання на кухні: вичистити поверхні стола, кухонної плити, раковини, оздоблювальної плитки, внутрішньої поверхні мікрохвильової печі, відра для сміття тощо. Для цього вони вирішили скористатись універсальним засобом для кухні «Містер Мускул». Раптом частина їдкої рідини хлюпнула мамі на руку. Жінка швидко змила її водою. Але далі завагалась: чим обробити уражену ділянку – розчином питної соди чи борної кислоти або розбавленим водою оцтом? За порадою звернулась до доньки, учениці 8 класу. Що порадила Наталка мамі? Чому?

     Щоб зрозуміти природу речовин, їх місце серед інших сполук, процеси взаємоперетворення, необхідно вивчити хімічні властивості речовин.

     Повідомлення теми, завдань уроку, очікуваних результатів.

     ІV. Формування знань, вмінь, навичок

     1. Хімічні властивості основ

     Виконання лабораторних дослідів. Робота в парах.

     Пригадуємо застережливі заходи під час роботи з їдкими речовинами, спиртівкою та надання медичної допомоги в разі недотримання техніки безпеки.

     Результати досліджень записуємо у таблицю    

     Лабораторний дослід №3. Дія розчинів лугів на індикатори

     Завдання. У чотири пробірки налийте по 1 мл розчину натрій гідроксиду. Випробуйте його дію на фенолфталеїн, лакмус, метиловий оранжевий, універсальний індикатори. Що спостерігаєте? Порівняйте дію кислот на індикатори. Результати запишіть в таблицю.

     Лабораторний дослід №4. Взаємодія розчинів лугів з розчинами кислотами

     Завдання. Скористайтеся розчинами лугів, до яких додали індикатори у попередньому досліді. Проведіть взаємодію розчинів лугів з розчинами хлоридної та сульфатної кислот. Кислоту додавайте краплями до зміни кольору індикатора. Спостереження та рівняння реакцій запишіть у таблицю. Зробіть висновки.

     Коментований запис рівняння реакції

     Рівняння реакції натрій гідроксиду з сульфатною кислотою записую на дошці             2 NaOH + H2SO4 = Na2SO4 + 2 H2O

     Пропоную самостійно записати рівняння реакції між натрій гідроксидом і хлоридною кислотою.

     Перевірка здійснюється записом рівняння на дошці.

     Лабораторний дослід №5. Взаємодія нерозчинних основ з кислотами

     Завдання. До складу антацидного (проти печії) препарату «Маалокс» входять гідроксиди Магнію й Алюмінію.

     Помістіть у пробірку 4-5 крапель препарату і краплями, щоразу струшуючи пробірку, додавайте розчину хлоридної кислоти. Опишіть спостереження, поясніть їх. Складіть рівняння реакцій.

     Коментований запис рівняння реакції

     Учні на дошці записують рівняння реакцій

                                       Al(OH)3 + 3 HCl = AlCl3 + 3H2O

                                       Mg(OH)2 + 2HCl = MgCl2+ 2 H2O

     Вводимо поняття «реакція нейтралізації».

     Лабораторний дослід №6. Розкладання нерозчинних основ під час нагрівання

     Завдання. У пробірку налийте 1 мл розчину купрум (ІІ) сульфату, додайте розчину натрій гідроксиду до видимих змін. Що спостерігаєте? Закріпіть пробірку у пробіркотримачі. Прогрійте всю пробірку, а потім нагрійте ту її частину, де міститься речовина. Стежте за змінами, що відбуваються у пробірці. Результати спостережень опишіть у зошиті. Запишіть рівняння проведених реакцій. Зробіть висновки.

    Коментований запис рівняння реакції

     Рівняння реакцій записую на дошці

 CuSO4 + 2NaOH = Cu(OH)2 ↓+ Na2SO4

  Cu(OH)2 → CuO + H2O

     Демонстрація.

     Дослід. Взаємодія лугів з кислотними оксидами

     Демонструю добування карбон (ІV) оксиду взаємодією кальцій карбонату з розчином хлоридної кислоти. Пробірку закриваю гумовою пробкою з газовідвідною трубкою. Карбон (ІV) оксид пропускаю в розчин кальцій гідроксиду. Що спостерігаємо? Про що це свідчить?

     Коментований запис рівняння реакції

     Записую рівняння реакції на дошці

Ca(OH)2 + CO2 = CaCO3 ↓ + H2O

      V. Узагальнення

      Робота в малих групах

     Завдання. Скориставшись «Діаграмою Венна», порівняйте хімічні властивості лугів і основ нерозчинних у воді.

    Обговорення.

     У ході обговорення приходимо до висновку, що луги та основи нерозчинні у воді мають спільні й відмінні хімічні властивості. Формується світоглядна роль хімії, а саме підтвердження одного з основних законів діалектики – закону єдності й боротьби протилежностей.

     VІ.  Закріплення знань на практиці

      Робота в малих групах

     Завдання. То чим же обробити уражену «Містером Мускулом» ділянку шкір – розчином питної соди чи борної кислоти? Практично продемонструвати вирішення проблеми.

     Представники групи, яка справилась із завданням найшвидше, демонструють вихід із ситуації біля столу вчителя.

     Демонстрація

     Наливаємо в пробірку розчин «Містер Мускул», додаємо індикатор, наприклад, фенолфталеїн. Спостерігаємо зміну забарвлення на малинове. Отже, в розчині є луг. Нейтралізуємо його розчином борної кислоти. Забарвлення зникло. Луг нейтралізовано.

     Обробити уражену ділянку шкіри треба розчином борної кислоти.

     VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати §11, ст. 66 – 71 ( творче завдання – здійснити перетворення: Ca → ? → ? → CaSO4)

     VІІ.   Підведення підсумків. Оцінювання.

     Для підведення підсумків скористаємось інтерактивною методикою «Одним словом». Фіксую слова учнів на дошці й за необхідністю прошу прокоментувати.

     Оцінюючи результати уроку, спільно виставляємо оцінки з урахуванням активності кожного учня під час роботи у складі групи та участі в інших формах навчальної діяльності.

 

Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Март 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031